|
Anii 1930
Tradus mot-a-mot, cuvantul "volkswagen" inseamna "masina
poporului". In Germania, ideea de masina a poporului nu era exact o idee
noua. Inainte de anii 1930, au existat multiple eforturi pentru a se
crea o masina pe care sa si-o permita toata lumea, dar nici unul din
aceste eforturi nu a fost un succes. Aproape toate masinile aparute
inainte de 1930, chiar daca au fost proiectate suficient de simple
pentru o persoana obisnuita, au ajuns sa coste mai mult decat salarul
anual al unui muncitor.
In anul 1930, Ferdinand Porsche si-a pus deja bazele afacerii cu
automobile, afacere cunoscuta ca si Biroul Porsche (Porsche Büro).
Compania a patentat un sistem sofisticat de suspensii pe fata care era
mai usor decat orice alt tip cunoscut de suspensie la acel moment. In
1931, o firma de motociclete germana, Zündapp, a cerut lui Porsche sa ii
proiecteze o masina special pentru ei. Porsche a propus un sedan cu 2
usi, ceva foarte similar cu un Beetle. Urmatorul proiect Porsche s-a
concretizat intr-o masina pt NSU cunoscuta sub numele de Tipul 32.
Aceasta masina arata foarte similar cu ceea ce avea sa devina KdF Wagen,
sau cu Tatra V570, cu care avea multe asemanari tehnice.
Mai tirziu, in 1933, Adolf Hitler s-a intalnit cu Ferdinand
Porsche pentru a discuta ideea de Volkswagen a lui Hitler. Personaj
controversat azi, dictatorul german a propus la acel moment o masina a
poporului care putea purta 5 persoane, cu un consum mic, fiabila, usor
de utilizat si economicoasa la capitolul piese de schimb si reparatii.
Aceasta a fost oportunitatea lui Porsche de a duce mai departe ideea de
masina mica si a realiza masina dorita de germani.
Initial, Porsche a proiectat varianta Tip 60, transformata in
scurt timp in V1. Hitler a propus de asemenea sa creeze o versiune
decapotabila, care a si fost prezentata cu ocazia celei de-a 50-a
aniversari a sa.
Totusi, Porsche nu a reusit sa respecte deadline-urile
pentru primele doua prototipuri, neavand suficient timp fizic pentru a
proiecta si construi aceste masini. Oricum, ele au fost finalizate si
gata de a fi conduse pina in 1935. La scurt timp, varianta V1 a fost
modernizata si s-a reusit chiar realizarea a 3 masini pe aceasta
varianta, masini cunoscute sub numele de Volkswagen 3. Aceste masini au
fost riguros testate in 1936. Ele aratau similar cu KdF Wagen, care urma
sa apara mai tirziu. Mai multe motoare au fost testate, dar s-a optat
pentru o versiune cu 4 cilindri cu performante tehnice foarte bune, dar
si costuri rezonabile. Acest motor cu 4 cilindri si o putere de 22.5 CP
este precursorul motorului care urma sa fie incorprat mai tirziu in
modelul Volkswagen Beetle.
Dupa testarile pe masinilie VW3, s-a creat urmatoarea versiune
VW30 din care s-au realizat 30 de bucati. Datorita regimului lui Hitler,
controlul companiei si testarea lui VW30 a fost alocata unei
organizatii guvernamentale numita DAF. La acel moment, membrilor SS li
s-a cerut sa conduca VW30 pentru a confirma ca toate problemele
versiunii anterioare au fost rezolvate.
In 1938, a inceput constructia fabricii KdF Wagen in orasul
KdF-Stadt (cunoscut azi ca si Wolfsburg) special construit pentru
aceasta fabrica. In 1939, citeva masini VW38 (in faza de preproductie)
si VW39 (masini demo) au fost realizate tocmai pentru a arata ca fabrica
lucra si pentru a sugera cum vor arata masinile. Acestea au constituit
baza pentru Beetle-ul construit la final de razboi.
La introducerea versiunii V38, Hitler a schimbat brusc numele
masinii in KdF Wagen. KdF venea de la for "Kraft durch Freude" insemnand
"Putere prin bucurie." Aceasta l-a suparat pe Porsche, care nu era un
membru al partidului nazist si nu sustinea propaganda lui Hitler
asociata promovarii produsului sau.
Anii 1940
Ca si continuare a ideii de masina a poporului asa cum a fost
propusa de Hitler, germanii puteau sa achizitioneze un asemenea
autovehicul, printr-o schema de economisire prin care fiecare familie
punea de o parte 5 marci pe saptamina, schema cuprinzind un numar de
336.000 persoane. Guvernul German a vandut timbre speciale pentru
aceasta schema, timbre folosibile ulterior la achizitia unei masini KdF
Wagen. Teoretic, la atingerea numarului de 200 timbre, posesorul lor
putea sa ceara masina respectiva.
Totusi, KdF Wagen nu a reusit sa
treaca de stadiul de prototip – masina demo deoarece perioada de razboi a
schimbat prioritatile fabricii catre modelulul Type 82s: Kübelwagen, o
masina militara realizata de la KdF Wagen, dar adaptata nevoilor de
razboi, un fel de "jeep" al Germaniei in al doilea razboi mondial. Pe
langa aceasta, compania a realizat si un vehicul amfibie, cunoscut ca si
Tipul 128, si mai tirziu ca si Tipul 166 – Schwimmwagen. Acesta avea un
motor de 25 CP si un propulsor special pe spate pentru deplasarea in
apa, unde masina putea atinge 5 mile pe ora. Fabrica a reusit sa
realizeze peste 50.000 bucati din Tipul 82 si aproape 16.000 bucati
Schwimmwagen pe toata durata razboiului.
Tocmai datorita acestui fapt, fabrica KdF Wagen a fost unul
dintre obiectivele de bombardat ale aliatilor, fiind distrusa partial.
Dupa terminarea razboiului, fabrica a fost preluata de Armata Britanica,
in scopuri strategice. A fost repusa pe picioare sub conducerea
maiorului britanic Ivan Hirst si spre finalul anului 1945, realiza deja
un numar de 2.000 masini. Majoritatea acestor masini au fost produse din
stocurile de piese ramase in fabrica din timpul razboiului. In decurs
de un an, fabrica a ajuns la un numar de 10.000 bucati, datorita
sustinerii Guvernului Britanic.
Dupa anul 1945, numele firmei a fost
schimbat de catre britanici in Volkswagen, odata cu redenumirea orasului
unde era fabrica in "Wolfsburg", dupa numele unui castel local. Totusi,
viitorul fabricii era incert, britanicii au avut o tentativa de a
oferta aceasta fabrica catre firme auto americane, franceze si
britanice. Compania Ford a refuzat propunerea considerand-o o pierdere
de bani, la fel si Guvernul Francez. Sir William Rootes de la British
Rootes Group a considerat proiectul ca un esec in maxim 2 ani, el vazand
masina ca ”neatractiva pentru clienti, urata si zgomotoasa”. Aparent,
nimeni nu parea sa doreasca compania. Abia in 1949, Guvernul Britanic a
predat totusi controlul fabricii Guvernului German. Heinrich Nordhoff a
fost desemnat senior executive la Volkswagen, o miscare care s-a dovedit
foarte inspirata in timp.
Anii 1950
Dupa 1949, productia de Volkswagen avea o crestere constanta.
Experienta si cunostintele lui Nordhoff au fost foarte benefice pentru
companie. In 1949, a aparut ideea unui vehicol utilitar, astfel incat
pina in 1950 a aparut VW Transporter.
Volkswagen-urile se exportau in state invecinate din Europa
(Danemarca, Suedia, Luxemburg, Belgia si Elvetia). In 1950, Volkswagen a
inceput productia pentru Beetle in Africa de Sud si a incredintat
productia pentru Beetle cabrio catre firma Karmann. In 1952, s-a deschis
primul dealership in Anglia. In 1949, Ben Pon a importat citeva
Volkswagen-uri, dar nu au cistigat popularitate imediat, prea putine
s-au vandut pe aceasta piata in etapa respectiva.
Compania Hoffmann din New York, care importa Beetles prin 1950, a
abandonat Volkswagen, si a decis sa importa Porsche in loc. Volkswagen
nu a prea vandut multe masini in State pana la mijlocul anilor 1950.
In 1951, Volkswagen a inceput exportul unei versiuni deluxe
pentru Beetle ca si alternativa la Beetle-ul standard disponibil doar
intr-o nuanta plictisitoare de gri, o varianta foarte spartana. Masinile
de export au devenit disponibile in mai multe culori, cu mai multe
optiuni (ex. radio). Aceasta a venit ca o reactie la piata americana
unde masinile erau mult mai dotate in termeni de design si optiuni decit
cele europene. Beetle-urile americane deluxe au fost dotate inclusiv cu
frana hidraulica in 1952. Volkswagen Transporter nu era asa de popular
ca si Beetle, si in primii 5 ani de productie, s-au facut de 4 ori mai
putine bus-uri decat masini Beetle.
Totusi in anii 1950, Volkswagen a luat initiativa de a deschide fabrici in citeva tari (UK, Africa de Sud, Brazilia, Australia).
Repere in timp
1960 – 1961 – Volkswagen detine societate pe actiuni. 1961 – Lansare model 1500. 1962 –Transporterul cu nr. 1.000.000. 1965
– Fridolin – un mic vehicol de transport dezvoltat in colaborare cu
Deutche Bundesport (Posta Germana) (6.000 exemplare realizate). 1966 – Prin eficientizarea uzinelor, Volkswagen reduce durata de lucru a unui schimb la 8 ore. 1967 – Start Transporter 2. 1968 – Volkswagen 411 (80.000 unitati vandute). 1969 – Kurierwagen, masina construita la comanda armatei intra in productie. 1969 – Lansare Porsche 914, Volksporsche. 1971 – Beetle – cel mai raspandit taxi in Mexic. 1972 – Beetle – in Guinness Book pentru depasirea modelului cei mai bine vandut Ford Model T. 1973 – Debut Passat, Scirocco (lansat la Geneva). 1974 – Golf I. 1975 – Polo. 1976 – Golf GTI. 1979 – Golf Cabrio. 1980 – Jetta. 1981 – Polo, Scirocco (a doua generatie). 1982 – Debut Caddy. 1983 – Golf II. 1987 – Passatul – 4.000.000 unitati vandute. 1990 – Transporter 4. 1991 – Golf III, debut Vento. 1992 – Noua generatie Passat. 1993 – Innoire Golf Cabrio. 1994 – A treia generatie Polo. 1995 – Debut Sharan. 1996 – Generatie noua Caddy. 1997 – Lansare Passat Variant, Golf IV, New Beetle. 2000 – Lansare Passat B5. 2002 – Debut Phaeton, cutia DSG, Touran, Touareg. 2003 – Golf V. 2004 – Polo Fun, Polo GTI. 2005 – Passat B6, Multivan, Jetta, Golf Plus, Noua generatie Polo, Fox. 2006 – Cross Polo, Cross Golf, Polo GTI, Touran FL, Passat R36, EOS, Jetta, Passat Variant. 2007 – Crafter, Touran GP, Touareg GP. 2008 – Tiguan, Caddy Maxi, Passat CC. 2009 – Golf VI, Scirocco 2010 – Noul Touareg, Noul Caddy, Amarok
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu