Un confort unic până în prezent la schimbarea vitezelor este oferit de inovatoarea cutie de viteze cu dublu cuplaj DSG concepută de Volkswagen, care elimină limitele stricte dintre transmisiile automate şi cele manuale.
Este vorba
despre o cutie de viteze cu 6 trepte care combină stilul sport de condus şi
consumul redus de carburant specifice unei transmisii manuale cu confortul
oferit de o cutie automată. Un alt element specific: procesele de schimbare a
vitezei sunt realizate fără întreruperea forţei de tracţiune.
În regim sportiv, sistemul DSG prezintă o cursă mai lungă pentru
cuplarea treptelor superioare şi activează mai târziu o treaptă interioară.
Există şi posibilitatea de cuplare manuală, secvenţială a treptelor de viteză,
prin intermediul sistemului Tiptronic.
O opţiune care asigură un stil foarte sportiv de condus este reprezentat de
comutatorul Tiptronic disponibil la nivelul volanului
multifuncţional.
Structura
În
principiu, cutia de viteze cu dublu cuplaj este alcătuită din două transmisii
parţiale independente.
Prin intermediul dublului cuplaj, prin două cuplaje
umede într-o carcasă comună, se realizează cuplarea alternativă cu contact
forţat cu motorul a celor două transmisii prin doi arbori cotiţi de antrenare,
în funcţie de treapta de viteză.
În acest sens, transmisia 1 este destinată
cutiei parţiale cu vitezele 1, 3, 5 şi marşarierul, iar transmisia 2 este destinată
celei de-a doua cutii parţiale, cu treptele 2, 4 şi 6.
Fiecărei cutii parţiale
îi este repartizat un arbore cotit de antrenare, care transmite cuplul motor
prin intermediul diferenţialului către roţile propulsate.
Prin
utilizarea dublului cuplaj, randamentul obţinut de DSG îl depăşeşte semnificativ pe cel oferit de
transmisiile automate obişnuite cu convertizor de cuplu hidraulic.
Această
situaţie, precum şi greutatea mai redusă, alături de sistemul inteligent de
control al transmisiei, reprezintă condiţia pentru ca autovehiculele echipate
cu cutie de viteze cu dublu cuplaj, în funcţie de stilul de condus, să prezinte
acelaşi consum de carburant, ba chiar un consum mai mic în comparaţie cu
vehiculele echipate cu cutie manuală.
Mecatronica
Cuplajele
şi transmisiile parţiale sunt acţionate hidraulic.
Responsabilitatea pentru
acest proces revine sistemului mecatronic al transmisiei disponibil în DSG.
Noţiunea de „mecatronică“ este
alcătuită din cei doi termeni mecanică şi electronică. Iar mecatronica prezintă
exact această structură:
Echipamentul electronic de comandă a transmisiei,
diferiţi senzori şi unitatea hidraulică de comandă formează un sistem compact.
Echipamentul
de comandă utilizează, printre altele, informaţii despre turaţia motorului,
viteza de rulare, poziţia pedalei de acceleraţie şi programul de rulare pentru
a permite selectarea treptei optime de viteze şi a determina cel mai bun moment
pentru schimbarea vitezei. Comenzile de cuplare sunt executate de unitatea
hidraulică de comandă printr-o succesiune complexă de acţiuni complexe,
coordonate foarte precis.
Schimbarea
vitezelor
În
practică, aceasta înseamnă că este cuplată o treaptă de viteză, în timp ce alta
este preselectată. Dacă se impune schimbarea treptei de viteză, în trei până la
patru sutimi de secundă se deschide una dintre transmisii, în timp ce cealaltă
se închide.
Mecatronica garantează ca acest proces să se realizeze atât de
rapid şi de exact, încât un asemenea demers nu ar fi posibil manual.
În acest
mod, schimbarea vitezelor se realizează fără ca şoferul să observe acest proces
şi fără întreruperea forţei de tracţiune.
Decizia
referitoare la treapta de viteză care urmează a fi activată este adoptată de
dispozitivul de comandă în funcţie de poziţia, respectiv de acţionarea pedalei
de acceleraţie, de turaţia motorului şi de viteza de deplasare a
autovehiculului.
La acţionarea pedalei de acceleraţie şi la accelerarea
autovehiculului, înainte de atingerea punctului de schimbare a vitezei este
preselectată următoarea treaptă superioară. În situaţia în care nu este
acţionată pedala de acceleraţie, ceea ce înseamnă că autovehiculul se află în
stare de tracţiune, rămâne preselectată cea mai apropiată treaptă inferioară de
viteză.
Avantajele individuale:
- Sistemul DSG permite schimbarea continuă şi fără şocuri a treptelor de viteză şi oferă confortul specific unei transmisii automate.
- Prin intermediul dublului cuplaj care funcţionează aproape fără pierderi, consumul de carburant al modelelor echipate cu sistemul DSG este uneori chiar mai redusă decât cel al vehiculelor care dispun de cutie manuală de viteze (în funcţie de stilul de condus).
- Tiptronic cu selectarea manuală, secvenţială a treptelor de viteză oferă plăcerea stilului sportiv de condus, ca urmare a schimbărilor rapide ale vitezelor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu