Un
sistem de tracţiune integrală contribuie la creşterea rezervelor de tracţiune
şi oferă sentimentul reconfortant de deplasare în siguranţă şi în condiţii
atmosferice nefavorabile sau pe un carosabil în stare necorespunzătoare.
Sistemul asigură îmbunătăţirea stabilităţii la rulare, o rulare remarcabilă în
linie dreaptă, precum şi o stabilitate optimă în condiţii de vânt lateral. 4MOTION nu
oferă astfel doar avantaje decisive în domeniul tracţiunii, ci permite
abordarea virajelor cu viteze mai mari, oferind astfel un plus de siguranţă şi
plăcere de rulare – în toate cazurile, cu adaptarea la condiţiile concrete de
la nivelul carosabilului.
În
funcţie de tipul constructiv, elementul central al unui sistem de tracţiune
integrală este reprezentat de un diferenţial între axa faţă şi cea spate, este
vorba despre aşa-numitul diferenţial de distribuţie.
Sarcina acestuia este de a
repartiza variabil forţele de propulsie către axa faţă şi spate. În cazul în
care apar turaţii diferite între axe, de exemplu datorită patinării unei axe pe
carosabilul alunecos sau neconsolidat, sistemul repartizează corespunzător
cuplurile motoare către ambele axe.
Aceasta înseamnă că diferenţialul
intermediar transmite o cotă corespunzătoare din cuplul motor către cealaltă
axă. Simultan este necesară compensarea micilor diferenţe de turaţii la parcurgerea
virajelor sau la efectuarea de manevre, pentru a evita apariţia unor
pretensionări ale sistemului de tracţiune.
În mod suplimentar, diferenţialul
nu trebuie să limiteze funcţiile sistemelor de reglare a dinamicii de rulare ESP,
ASR
şi EDS.
Volkswagen
oferă în prezent o tracţiune integrală la modelele Golf, Passat, Sharan,
Touareg şi Phaeton. Ca urmare a cerinţelor care prezintă diferenţe semnificative,
sunt disponibile trei tipuri de diferenţiale: cuplajul Haldex diferenţialul
central Torsen cu blocare cu lamele reglată electronic.
Cuplajul
Haldex
Cuplajul
Haldex este reprezentat de un cuplaj cu lamele controlat electronic.
Repartizarea forţelor de propulsie la nivelul axelor se realizează variabil şi
în funcţie de regimul de rulare. În principiu, cuplajul haldex repartizează
forţele de propulsie către axa cu tracţiunea mai bună.
În acest mod, 4MOTION reacţionează
ideal şi foarte rapid la toate situaţiile din trafic. În acest context se
menţine senzaţia obişnuită de rulare oferită de un model cu tracţiune frontală.
Este exclus riscul de pretensionare a sistemului de tracţiune la parcare şi la
efectuarea manevrelor. În mod suplimentar, cuplajul Haldex poate fi combinat cu
orice sistem de reglare a dinamicii de rulare (ABS, EDS,
ASR,
EBV
şi ESP).
Responsabilitatea
pentru realizarea contactului prin forţă între axa faţă şi cea spate revine
cuplajului cu lamele. Pompele controlate electronic reglează presiunea la
nivelul discurilor lamelare ale cuplajului.
Prin creşterea nivelului de
presiune exercitat, pachetele de discuri lamelare sunt presate între ele. În
acest mod este posibilă reglarea fină a contactului prin forţă între seturile
de discuri lamelare şi, prin aceasta, a distribuţiei forţei între axe.
Sarcina
sistemului electronic de comandă este aceea de a compensa, suplimentar faţă de
tracţiune şi de diferenţele de turaţii rezultate în acest mod între axe, şi
alte variabile reglabile. De exemplu starea dinamică de rulare sau cuplurile
motoare.
Echipamentul de comandă ia în calcul, la efectuarea operaţiunilor de
reglare, diferitele informaţii cu privire la dinamica de rulare, de exemplu
viteza, parcurgerea virajelor, împingere sau tractare.
Diferentialul
Torsen
Diferenţialul
Torsen este un diferenţial intermediar cu autoblocare mecanică (diferenţial),
care reglează, în funcţie de necesităţi, forţa dintre axa faţă şi cea spate.
Noţiunea de „Torsen“ este alcătuită din termenii în limba engleză „torque“
(cuplul motor) şi „sensoring“ (sensibil). Diferenţialul funcţionează „sensibil
la cuplul motor“. Sistemul reacţionează la diferitele forţe de torsiune între
arborele de intrare şi arborele de ieşire (ax faţă, respectiv spate).
Astfel
există posibilitatea unei repartizări variabile a cuplului motor între axe. La
diferenţialul Torsen, cele două roţi conduse sunt legate între ele prin
transmisie elicoidală. Acestea limitează turaţiile ridicate ale
diferenţialului, asigurând însă echilibrul necesar la parcurgerea virajelor...
La
modelul Phaeton, setarea de bază a diferenţialului Torsen este selectată astfel
încât forţele de propulsie să fie repartizate, în situaţii normale, într-o
pondere de 50:50 între axa faţă şi cea spate.
În caz de derapare, diferenţialul
Torsen transmite direct şi imediat până la 20 de procente din puterea de
antrenare către axa cu tracţiune mai bună (max. 70:30, respectiv 30:70).
Efectul de blocare al diferenţialului Torsen creşte automat în funcţie de
sarcină, acesta funcţionează „sensibil la cuplul motor”, spre deosebire de
diferenţialul vâscos „sensibil la turaţii“.
Avantajul este reprezentat de
lipsa pretensionării la parcurgerea virajelor, având în vedere că sunt admise
turaţiile diferenţialului impuse de autovehicul.
Tractiunea
integrala la touareg – adaptata perfect pentru teren accidentat.
Tracţiunea
integrală permanentă de care dispune modelul Touareg se află la baza
performanţelor deosebite obţinute pe teren extrem de accidentat.
Modelul
Touareg beneficiază de un diferenţial central blocabil cu un cuplaj cu lamele
şi reductor. În regim normal se realizează o repartizaredirectă a momentului ,
în funcţie de derapare, către axa faţă şi spate.
În mod suplimentar
diferenţialul central poate fi blocat, astfel încât se înregistrează o
repartizare fixă a cuplului motor.
Devierea puterii către axa faţă se
realizează prin intermediul unui acţionări oblice, necesare la Touareg ca
urmare a condiţiilor de natură constructivă.
Opţional
poate fi prevăzut şi un diferenţial pe osia din spate cu sistem de blocare
transversală şi un efect de blocare de 100%.
Activarea blocajului
diferenţialului se realizează la cererea conducătorului auto. Prin intermediul
unui comutator rotativ disponibil în habitaclu este posibilă activarea manuală
a blocajului diferenţialului la modelul Touareg.
În acest mod este îmbunătăţită
tracţiunea în condiţii de teren accidentat: forţele de propulsie nu mai sunt
deviate prin intermediul diferenţialelor.
Fiecare roată spate transmite în
acest caz acelaşi cuplu motor şi se roteşte cu aceeaşi viteză ca cealaltă
roată.
Treapta
de reducţie a cutiei de viteze (2,66:1) pentru utilizarea pe teren foarte greu
poate fi activată electric prin intermediul comutatorului pentru mecanismul de
rulare.
Aceasta permite forţa maximă de propulsie în condiţiile unei viteze
reduse. Astfel, modelul Touareg beneficiază de o capacitate de urcare în
pantă de până la 100 de procente (45°).
sursa: Porsche Romania
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu