
Deşi mai avem mai puţin de trei săptămâni până la intrarea în vigoare a legii privind obligativitatea echipării autovehiculelor cu anvelope corespunzătoare, normele europene, normele mioritice și informațiile fără temei se contrazic. Disensiunile au creat panică în rândul şoferilor, în special în cazul în care mulţi şi-au echipat deja automobilele cu anvelope noi. Automarket a analizat atent legile în vigoare și vă arată ce trebuie să faceți pentru a fi în regulă din punct de vedere legal între 1 noiembrie și 31 martie.
1. CE SUNT ANVELOPELE DE IARNĂ?
Conform Directivei Europene 92/23/CE din 31
martie 1992, Consiliul Europei recunoaşte ca anvelope de iarnă pneurile
autovehiculelor individualizate cu simbolul M+S, M/S, M-S, M.S.,
M&S, oricare dintre cele cinci combinaţii fiind acceptată ca atare.
Denumirea de "All season/All seasons" este strict un termen
comercial, legea europeană clasificând anvelopele în două categorii: de
vară sau de iarnă. Aşadar, dacă o anvelopă numită "all-season" prezintă
inscripţiile corespunzătoare, menţionate în Directiva Europeană 92/23/CE
din 31.03.1992, aceasta este agreată pentru circulaţia pe timp de
iarnă.
2. CE INSCRIPŢII SUNT NECESARE ÎN ROMÂNIA?
Potrivit definiţiilor din directiva 92/23/CE şi din regulamentele 30 şi
54 EC-ONU, gruparea M+S (şi oricare altă variaţie care include ambele
litere) indică foarte clar că anvelopa este pentru zăpadă, acestea fiind
singurele elemente necesare în Europa pentru ca anvelopa să fie
considerată de iarnă. Fulgul de nea şi piscul stilizat au fost introduse
de organismul american în domeniu, UTQG, iar semnificaţia marcajului
respectiv este că anvelopa care îl poartă este mai peformantă pe zăpadă
şi gheaţă decât o anvelopă ce prezintă doar gruparea M+S.
Simbolul fulgului de nea şi piscul stilizat au fost preluat ulterior
de constructorii europeni de pneuri, care şi-au etichetat anvelopele în
funcţie de performanţe şi reglementări, pentru a-şi putea comercializa
în continuare produsele şi pe piaţa respectivă. Între timp, Comisia
Europeană nu a luat în seamă normele UTQG, fulgul de nea şi piscul
stilizat nefiind menţionate în reglementările valabile în UE.
Aproape toate anvelopele de iarnă prezintă piscul stilizat şi fulgul
de nea lângă inscripţia M+S, dar acest lucru nu este valabil şi pentru
anvelopele all-season cu un preţ redus sau mediu. Unele anvelope
all-season prezintă doar gruparea M+S, care este suficientă potrivit
normelor europene pentru a clasifica o anvelopă potrivită pentru iarnă.
Astfel,
chiar dacă unele voci spun că o pereche de anvelope trebuie să prezinte
şi câteva semne distinctive, precum un fulg de nea şi o creastă alpină,
pe lângă una dintre formaţiile M+S, M/S, M-S, M&S, legea europeană
şi legea din România nu stipulează necesitatea prezenţei fulgului de nea
sau a crestei alpine pe o anvelopă all-season pentru a fi pretabilă
utilizării pe timp de iarnă.
În schimb, dacă o anvelopă nu
prezintă nici măcar inscripţiile M+S, aceasta nu este potrivită pentru
utilizarea în sezonul rece și vă poate aduce neplăceri atât pe șosea,
cât și la un eventual control.
3. CÂND TREBUIE SĂ AI ANVELOPE DE IARNĂ?
4. CARE SUNT AMENZILE ŞI SANCŢIUNILE?
În cazul în care un şofer este prins circulând pe drumurile publice cu un autovehicul echipat cu anvelope necorespunzătoare în perioada 1 noiembrie – 1 martie, acesta va primi o amendă de până la 4.000 de lei, indiferent dacă au provocat sau nu un accident sau un ambuteiaj. În cazul vehiculelor comerciale, lipsa lanţurilor pe axa/axele de tracţiune sau alte echipamente antiderapante certificate duce, de asemenea, la o amendă, chiar dacă vehiculul are anvelope de iarnă. Cea mai gravă parte a sancţiunii vine prin reţinerea certificatului de înmatriculare (talonul), eliberându-se o dovadă înlocuitoare fără drept de circulaţie.Practic, dacă sunteţi prinşi în perioada rece (după 1 noiembrie 2011) fără anvelope de iarnă, riscaţi să rămâneţi fără talon şi să primiţi o amendă de 4.000 de lei. În plus, dacă provocaţi un accident în urma căruia au fost avariate anumite elemente de infrastructură, sunteţi obligaţi să achitaţi contravaloarea acestora în contul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, respectiv al administratorului drumului, cu titlul de tarif de despăgubire.
5. CERTIFICATUL DE CONFORMITATE
Săptămâna trecută, opinia publică a fost alarmată de o declaraţie a unui reprezentant ARR, care anunţa că toate autovehiculele vor avea nevoie de "certificate de conformitate" pentru anvelopele de iarnă, indiferent de provenienţa acestora. Aşadar, un şofer ar fi trebuit să mergă la service-ul care i-a montat/vândut anvelopele pentru a obţine respectivul document. Cu toate acestea, legea din România nu specifică obligativitatea respectivului certificat şi nici forma acestuia, semn că este vorba de o neînţelegere.
În cazul extrem de puțin probabil în care în care dași de un
polițist cu exces de zel din cadrul Poliţiei Rutiere care vă solicită un
asemenea certificat, menţionaţi că în directiva 92/23/ CEE modificată
de directiva 2005/11/CE nu se face nicio referire la existenţa sau
obligativitatea a vreunui certificat de conformitate care trebuie să
însoţească o anvelopă la vânzare.
Trebuie să reţineţi şi faptul
că gruparea M+S indică foarte clar că anvelopa este pentru zăpadă (are
un profil şi o structură special concepute pentru a asigura un
comportament mai bun pe zăpada proaspătă, în curs de topire şi pe
noroi), iar că acest lucru este stipulat în directiva 92/23/CE şi în
regulamentele 30 şi 54 EC-ONU.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu