ESP vă oferă siguranţă în situaţii critice prin frânarea automată a roţilor individuale, asigurând în acest mod traiectoria corectă a autovehiculului.
Astfel controlaţi mai bine autovehiculul la efectuarea manevrelor de evitare a obstacolelor şi nu riscaţi să părăsiţi suprafaţa carosabilă. Chiar dacă pe carosabil apare un elan sau dacă se produc alte evenimente neprevăzute.
Programul de stabilitate ESP completează echipamentele electronice disponibile, precum sistemul antiblocare electronic ABS sau sistemul de control al tracţiunii ASR. Sistemul antiblocare ABS şi-a dovedit utilitatea practică la multe modele de autovehicule. Programul electronic de control al stabilităţii (ESP) aduce o contribuţie semnificativă la îmbunătăţirea siguranţei de rulare. În timp ce ABS acţionează pe direcţia longitudinală a autovehiculului, ESP influenţează dinamica transversală. Scopul este acela de a contracara două situaţii critice:
Supravirare: roţile din spate pierd contactul cu carosabilul, iar maşina se roteşte uşor către interiorul virajului, în jurul axei sale verticale.
Subvirare: roţile din faţă pierd contactul cu carosabilul, iar autovehiculul se roteşte în jurul axei verticale către exteriorul virajului.
Prin intermediul unor intervenţii precise asupra sistemului de frânare, ESP corectează erorile la volan care ar putea conduce la supravirare sau subvirare.
În cazul în care autovehiculul prezintă tendinţa de a se roti în viraj, sistemul ESP frânează uşor roata din faţă aflată pe latura exterioară a virajului înainte ca spatele maşinii să se deplaseze către exteriorul curbei. Invers, sistemul ESP frânează roata de pe latura interioară a virajului în situaţia în care maşina prezintă tendinţa de subvirare, iar maşina revine astfel pe traiectoria neutră.
Intervenţiile asupra sistemului de frânare se realizează foarte rapid şi durează numai câteva fracţiuni de secundă.
Intervenţiile asupra sistemului de frânare se realizează foarte rapid şi durează numai câteva fracţiuni de secundă.
Creierul care controlează aceste intervenţii este reprezentat de computerul de sistem. Acesta este informat de un senzor de giraţie când maşina se roteşte în jurul axei sale verticale şi cum realizează această mişcare („giraţie" este denumirea conferită de ingineri mişcării de rotaţie în jurul axei verticale).
Alţi senzori îi oferă acestui computer date importante: un senzor pentru unghiul de viraj, un senzor pentru acceleraţia transversală şi patru senzori pentru roţi. În baza datelor comunicate de aceşti senzori, computerul de sistem identifică abaterile între „starea de referinţă” şi „starea actuală", fiind iniţiate ulterior intervenţiile necesare asupra sistemului de frânare, asemenea unui înger electronic de protecţie.
Cu toate acestea, şoferul rămâne stăpân pe volan, în ciuda intervenţiei sistemului ESP. La modelul Golf, cu mecanism de rulare sigur, deraparea poate fi admisă la nivelul axului înainte ca sistemul ESP să intervină – mai mult decât la orice alt autovehicul cu tracţiune spate.
Cel care conduce un Golf are posibilitatea de a dezactiva sistemului ESP, printr-o simplă apăsare de buton, la parcurgerea drumurilor în rampă şi la rularea pe suprafeţe neconsolidate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu